Zo brengen we de impact van Brake-Out wetenschappelijk in kaart

Onderzoeker Evelien toont flap aan een deelnemer van Brake-Out

 

Wat is Brake-Out precies? Wat zijn de effecten van het leerprogramma? En hoe kunnen we het nog verbeteren? Brake-Out-medewerkster Evelien Neirynck en ambassadeur Jasmien Demeersman onderzoeken het op wetenschappelijke manier.

 

Even voorstellen: Evelien en Jasmien

  • Jasmien houdt van uitdagingen. De voorbije jaren werkte ze mee aan verschillende publiekscampagnes van zusterorganisatie Konekt. Ze danst bij Platform-K en werkt mee als co-onderzoeker voor Brake-Out. Een trouwe ambassadeur!
  • Evelien is pedagoog, gepassioneerd door human centered design. Ze past het motto ‘Niets over ons, zonder ons’ waar mogelijk toe in haar werk. Als onderzoeker, trainer en projectcoach bij o.a. Brake-Out stelt ze bestaande systemen in vraag. Dat doet ze samen met personen met een beperking en hun netwerk.

 

Het leerprogramma van Brake-Out blootleggen

 

Waarom doen jullie onderzoek naar Brake-Out? En hoe pakken jullie dat aan?

Evelien: “Het leerprogramma van Brake-Out is compleet nieuw. Er bestaan geen gelijkaardige trajecten voor jongvolwassenen met een cognitieve ondersteuningsnood. We willen objectief neerschrijven wat het programma inhoudt en wat er allemaal gebeurt tijdens de activiteiten. Want daar heeft iedereen zijn of haar eigen idee over. Eerst leggen we het bouwplan van het traject objectief bloot. Vervolgens kijken we wat we eraan kunnen verbeteren.”
Jasmien: “Om dat allemaal te weten te komen, interviewen we verschillende betrokkenen van Brake-Out: coaches, deelnemers, supporters. Binnenkort observeren we de groepen tijdens hun activiteiten.”
Evelien: “Voor Jasmien startte als co-onderzoeker, deed ik al een paar creatieve workshops met de jongeren van Brake-Out Gent. Dat gaf me een beeld van de elementen die ze belangrijk vinden bij Brake-Out, hoe ze de wekelijkse sessies beleven… We doen ook vier POS-gesprekken (Personal Outcome Scale) met de deelnemers. We stellen dezelfde vragen bij aanvang, in de helft en op het einde van de drie jaar, en dan nog vijf jaar na de start. Zo kunnen we zien op welke domeinen Brake-Out een verschil heeft gemaakt en op welke niet.”

 

Waarvoor zal men het onderzoek allemaal kunnen gebruiken?

Jasmien: “Het zal een duidelijk en goed onderbouwd leerprogramma opleveren, waarmee nieuwe Brake-Out-groepen aan de slag kunnen.”
Evelien: “Met wat we tot nu toe onderzochten, kunnen we de huidige coaches ook al feedback geven: ‘Dit valt ons op in deze groep, dat zien we in andere groepen…’ Ook voor de deelnemers en supporters is het interessant om zwart op wit te zien welke stappen al gezet zijn.”
Jasmien: “We zullen de verhalen en inzichten ook naar buiten brengen in een impactrapport. Ik zoek nog naar een manier om dat allemaal in beeld te brengen.”
Evelien: “Met een wetenschappelijk onderbouwd rapport hopen we de samenleving en de overheid te overtuigen om meer met een talentenbril te kijken, zoals Brake-Out ook doet. We willen ook scholen en organisaties stimuleren om de Brake-Out-methodiek toe te passen in hun werking.”

 

 

Brake-Out co-onderzoeker Jasmien met een zelfportret in haar handen

Co-onderzoeker Jasmien: “Als ervaringsdeskundige begrijp ik de cursisten beter. Ik stel andere vragen dan Evelien.”

Een uniek onderzoeksduo

 

Jullie doen dit onderzoek met twee. Is er een verschil in aanpak?

Jasmien: “Wij hebben allebei een ander perspectief en vullen elkaar goed aan. Als ervaringsdeskundige sta ik dichter bij de cursisten, waardoor ik hen beter begrijp. Ik denk meer in beelden dan in woorden. Zo zie ik Brake-Out bijvoorbeeld als een huis.”
Evelien: “Het is heel fijn samenwerken met Jasmien. Ze zorgt ervoor dat we onze vragen op een verstaanbare manier stellen. Als we moeilijke woorden gebruiken, dan vertelt Jasmien de dingen op een manier die iedereen het snapt. Ze helpt me ook beter plannen, want zelf ben in daar niet zo sterk in. Een madame van aanpakken, die voor een positieve vibe zorgt.”

 

Werken jullie voor het onderzoek nog samen met andere partners?

Evelien: “Professor Geert Van Hove van UGent (vakgroep Orthopedagogiek) is onze coach. Als we vragen hebben, dan mogen we hem altijd contacteren. Remco Mostert van HoGent helpt ons bij de POS-vragenlijst. Daarnaast wisselen we ervaringen uit met onderzoekers uit Leuven. Dankzij de departementen Gelijke Kansen en Sociaal-Cultureel Werk hebben we een budget om onderzoek te doen, maar eigenlijk zijn die middelen te beperkt om alles te kunnen onderzoeken wat we zouden willen weten.”
Jasmien: “Als het eerste rapport met resultaten klaar is – hopelijk na de zomer – gaan we op zoek naar extra financiële steun om het onderzoek verder te kunnen zetten.”
Evelien: “Vanaf dan is het ook de bedoeling om samen te werken met een academische partner.”

 

 

BrakeOut Totaal nieuwe aanpak in Vlaanderen.

 

BrakeOut is een vernieuwend leerprogramma voor jongvolwassenen (18-30 jaar) met een cognitieve ondersteuningsnood (verstandelijke beperking en/of autisme). 3 jaar lang, 2 dagen per week gaan de cursisten op zoek naar hun talenten en naar wat ze zélf willen voor de toekomst. Ze stellen doelen, breiden hun netwerk uit en nemen een actieve rol op in de samenleving.

 

Vanaf september 2020 in Gent, Leuven, Antwerpen Hasselt en Brugge

 

In september gaan nieuwe eerstejaarsgroepen van start in Gent, Leuven, Antwerpen, Hasselt en Brugge.
De inschrijvingen en infogesprekken lopen.

Klik hier als je meer wil weten over het traject en/of een gesprek wil aanvragen

 

 

Foto: Marc Beaucourt

Ontdek je talenten en #brakeoutjekot deze zomer!Neem deel aan de quiz!